De Bijenhoudersvereniging Veluwezoom-Ede is een kersverse vereniging van imkers uit Ede en Bennekom. Op 1 januari 2015 hebben de imkers uit Ede en Bennekom besloten om samen verder te gaan. Dat betekende nogal wat voor beide verenigingen maar vooral voor de Veluwezoom uit Bennekom. Deze bestaat sinds 1898 maar als we spreken van een doorstart zijn we nog steeds heel oud.

Onze Bijenhoudersvereniging is een subvereniging zijn van de NBV: http://www.bijenhouders.nl/

De fusie is voortgekomen uit de veranderende ontwikkelingen in de bijenteelt.

Voor de Veluwezoom zijn dat:

• Toegenomen bijensterfte vereist betere imkers.
  • Het bijenhouden van nu is totaal anders dan het bijenhouden van 25 jaar geleden. Imkers moeten terug naar de schoolbanken, methodes aanpassen en anders leren imkeren. In een grote vereniging is dat makkelijker te organiseren.
Afgenomen drachtgebieden

Rondom Ede en Bennekom zijn een aantal woestijnen voor de bijen. De bossen in het noorden en oosten, de weilanden in het binnenveld geven niet veel kleur van bloemen. Wel zijn er uitgebreide heidevelden maar die staan sterk onder druk door vergrassing.
Maar in samenwerking met de gemeente wordt er gewerkt aan verbetering van het drachtgebied: Duidelijke keuzes maken voor planten en bomen die goed zijn voor bijen, inzaaien van braakliggend industrieterrein en bloemstroken inzaaien langs maisakkers. Een grote vereniging is een goede gesprekspartner.

Lid of donateur worden?

De vereniging heeft inmiddels meer dan 70 leden maar ook vele donateurs die de imkers ondersteunen.

De leden zijn nauw betrokken bij het bijenhouden. De meesten houden zelf bijen, anderen ondersteunen de bijenhouderij zonder daar verder actief in te zijn.

De vereniging kent vijf soorten lidmaatschap.

• Gewone leden; zij betalen € 75,00 contributie aan de NBV en ontvangen uit dien hoofde het blad “Bijen”.
  • Ereleden; zij betalen geen contributie en hebben het recht op toelating tot alle bijeenkomsten van de Veluwezoom. Zij hebben stemrecht op vergaderingen.
  • Gastleden; zij zijn lid van een andere afdeling van en betalen hun contributie aan de NBV. Zij betalen net als de donateurs € 15.- aan de Veluwezoom, en zijn welkom op alle bijeenkomsten van de Veluwezoom; zij hebben het recht op toelating tot alle bijeenkomsten van de Veluwezoom. Zij hebben echter geen stemrecht
  • Jeugdleden zijn leden jonger dan 18 jaar; zij betalen geen contributie en en hebben het recht op toelating tot alle bijeenkomsten van de Veluwezoom. Zij hebben echter geen stemrecht.
  • Gezinsleden, wonend op hetzelfde adres als een ander lid. Zij betalen net als de donateurs € 10.- aan de Veluwezoom, en zijn welkom op alle bijeenkomsten van de Veluwezoom, en hebben het recht op toelating tot alle bijeenkomsten van de Veluwezoom. Zij hebben echter geen stemrecht.

Donateurs tonen hun betrokkenheid bij de vereniging door een donatie van minimaal € 10.-

Om band tussen de donateurs en de Veluwezoom te ondersteunen:

• komen zij desgewenst op de verzendlijst van de Veluwezoom ;
  • ontvangen zij 1x per jaar een potje honing;
  • worden zij speciaal uitgenodigd voor de nieuwjaarsreceptie ;
  • zijn zij altijd welkom bij andere activiteiten van de vereniging maar zij worden daar niet speciaal voor uitgenodigd. Alleen als zij die op de verzendlijst staan worden zij geïnformeerd over die activiteit. Zij hebben echter geen stemrecht.

Aanmelden als lid of donateur via de secretaris Paul Leendertz.

Verkooppunten Honing

De volgende imkers verkopen onze prachtige, heerlijke honing aan de deur:

Fruit- en Lindehoning €5,50 / pot (450 gr.)
Jan Dijkstra
Panoramaweg 87