Nieuwjaarsborrel 14 januari 2016

geplaatst in: Nieuws | 0

De nieuwjaarsborrel, die in verband met de verbouwing van het bijenhuis dit jaar gehouden werd in Ede, bij de Proosdij was erg gezellig. Flinke discussie over nu wel of niet oxaalzuurbehandeling geven in verband met mogelijk aanwezig broed. Over één ding waren alle imkers het eens: Het is nog nooit zo’n rare warme winter geweest. Bijna iedereen ziet nog steeds bijen binnenkomen met stuifmeel. Soms vraag je je af waar ze het vandaan halen in deze tijd. Moeten we dan kijken naar de toverhazelaar of de helleboris?

Rob heeft het jaar even samengevat: de gefuseerde vereniging maakt zeker stappen zoals het samen kijken naar kapvergunningen, inzaai mogelijkheden voor drachtplanten. De stalmeesters hebben gezamenlijk een gedragscode voor de stallen opgesteld. Maar op sommige vlakken kan de samenwerking nog wel wat verbeteren en dat is met name wanneer er met de volken gereisd wordt. Er wordt nog gezocht naar een plek voor een nieuwe stal één van de leden had nog een plan liggen van een paar jaar geleden en gaat deze opzoeken.

Zoals de meesten wel opgevangen hadden heeft Hans van Heck afscheid genomen van de bijen, maar nog niet van de bijenvereniging. Hij heeft de zorg voor de catering tijdens bijeenkomsten overgedragen aan Katinka Korver en Johanna Wessel. Zij zijn beiden sinds vorig jaar gediplomeerd imker en dit jaar lid geworden van bijenhoudersverenigingveluwezoomede.

nieuwjaarsborrel 2016 1 niuewjaarsborrel 2016 2