Zwerm gezien, geen paniek!

Zwerm gezien?

Bennekom: bel Rob 06 53 69 27 57 of Frank 06 53 53 96 53 of Harry 06 30 17 82 51

Ede: bel Henk 06 28 56 97 38 of Jaap 06 41 11 29 97

Wageningen en Bennekom: Bel Paul 06 49 99 63 79

Aanvullende informatie: Een zwerm bijen is een imposant gezicht maar het is belangrijk om te weten dat ze zich vaak vriendelijke gedraagt.

Een bijenzwerm vangen is niet iets wat je zelf even doet. Daar kun je beter een ervaren imker voor inschakelen. Ontdek je opeens een bijenzwerm in je tuin dan is dat even schrikken. Zo’n zwerm kan bestaan uit duizenden bijen. Een indrukwekkend gezicht.

En vooral niets om van in paniek te raken. Een bijenzwerm is niet gevaarlijk. Het is natuurlijk gedrag van bijen in de lente. Toch kunnen we ons voorstellen dat je zo’n bijenzwerm het liefst zo snel mogelijk weer uit de tuin weg hebt. Daarom vertellen we je hier hoe je het beste kunt handelen als je een bijenzwerm in je tuin ontdekt.

Een bijenzwerm in je tuin, blijf rustig

Het is voorjaar, het weer wordt mooier en je gaat de tuin weer in. Maar wat hoor je daar? Een grote groep bijen zoemt door je tuin en in een boom ontdek je duizenden bijen die als een trosje aan een tak hangen. Ga vooral niet in paniek om je heen slaan, maar blijf rustig.

Een zwerm vormt geen bedreiging en zolang jij rustig blijft zullen de bijen je niets doen. Deze bijen hebben geen korf, honing of eieren om te beschermen en zullen zich dus niet zo snel verdedigen. Zelfs als de bijenzwerm het speelhuisje van je kind heeft gekozen om op neer te strijken vorm dit geen gevaar.